Infiintarea unui after school – ce presupune, care sunt conditiile si actele necesare si cum trebuie amenajat un after school?
26.03.2024Fotografie de Pixabay pe Pexels.com
Te-ai gandit vreodata cum ar fi sa ai propria ta afacere prin intermediul careia sa contribui la formarea si educarea celor mici? Acest aspect ar putea fi indeplinit cu succes prin intermediul unui after school. Este un sistem ce poate fi interpretat ca o alternativa care sa ii ajute atat pe parinti, cat si pe copii. Un after school are un program predefinit, oameni instruiti sa ii ajute pe cei mici si, de altfel, spatii special amenajate pentru buna desfasurare a activitatilor si a perioadei de odihna si de joaca pentru copii.
Toate aceste aspecte presupun, insa, anumite reguli care trebuie sa fie respectate atat de fondatorii institutului, cat si de parintii care ii aduc pe cei mici pentru cateva ore. Ideea de after school a luat nastere tocmai pentru a veni in ajutorul tuturor, iar copiii sunt supravegheati indeaproape. De altfel, este un concept care a fost introdus in sistemul educational romanesc dupa anii 2000, desi acesta a luat nastere in anii 1900 in Statele Unite ale Americii. Preturile pentru orele petrecute la after school difera in functie de zona, facilitati si de prestigiul institutului.
Insa, daca ai in plan infiintarea unui after school, exista mai multe aspecte care trebuie sa fie luate in considerare. In primul rand, trebuie sa cunosti ce presupune procesul de deschidere a unui asemenea institut educational, ce legi trebuie sa fie respectate si ce prevede fiecare speta, care sunt actele necesare si, implicit, ce specialisti trebuie sa se ocupe de cei mici. In plus, pe langa ideea de infiintare a unui after school, trebuie sa cunosti si detalii legate de amenajarea unui astfel de loc, ce elemente sunt necesare si de ce. In acest sens, in cele ce urmeaza, vei descoperi toate aceste aspecte legate de modul in care ar trebui sa ia nastere un astfel de institut in Romania.
Cuprins:
1. Ce presupune procesul de infiintare a unui after school?
2. Ce acte sunt necesare pentru infiintarea unui after school?
3. Ce presupune o amenajare a unui after school?
1. Ce presupune procesul de infiintare a unui after school?
Fotografie de la Yan Krukau pe Pexels.com
Infiintarea unui after school presupune o multitudine de aspecte, mai ales atunci cand doresti sa iei de la zero construirea, punerea in functiune a afacerii si, implicit, promovarea sa, atat online, cat si offline. Mai inainte de toate, trebuie sa existe o decizie in privinta spatiului in care institutul isi va desfasura activitatea. Ar fi ideal ca spatiul respectiv sa se afle in apropierea unei zone marcate pentru transportul in comun, pentru ca angajatii si parintii sa aiba o buna mobilitate, atunci cand vin si pleaca alaturi de cei mici. In procesul de infiintare a unui after school, ar fi ideal sa se ia in considerare un spatiu care sa aiba o curte spatioasa. Acolo, in functie de necesitati si dorinte, se pot amplasa bancute, leagane pentru copii sau chiar un spatiu dedicat desfasurarii anumitor activitati. De exemplu, atunci cand vremea este favorabila, specialistii angajati la after school pot desfasura activitati creative in spatiul verde, precum pictura sau lucru manual.
Fotografie de la Max Fischer pe Pexels.com
Apoi, dupa ce ai decis care va fi locatia oficiala a viitorului after school, atentia ar trebui sa fie indreptata catre modul in care spatiul va deveni functional. In acest sens, aici sunt incluse actele, conditiile care trebuie sa fie respectate, metodologia, dar si un buget de care trebuie sa dispui, pentru achizitionarea tuturor corpurilor de mobila pentru utilarea spatiului. In aceasta categorie intra si grupurile sanitare pentru cei mici si pentru angajati, dar si spatiile de depozitare impartite pe mai multe criterii. Totodata, spatiului ii va fi necesar si o camera tehnica.
2. Ce acte sunt necesare pentru infiintarea unui after school?
Fotografie de la Andrea Piacquadio pe Pexels.com
In ultimii ani s-au dezvoltat foarte multe centre after school, avand ca scop realizarea de activitati recreative, si, de altfel, educative, dar si pentru formarea celor mici intr-un mediu organizat. Pentru siguranta si dezvoltarea armonioasa a copiilor, institutia trebuie sa respecte toate reglementarile legale si sa obtina avizele si autorizatiile necesare functionarii. Nu in ultimul rand, trebuie sa existe spatii cu destinatie speciala pentru fiecare tip de activitate, precum si personal calificat incepand de la supravegherea si asigurarea sanatatii copiilor pe durata sederii lor in institutie, pana la personalul specializat pe diferite domenii de activitate corespunzator varstei copiilor.
In Romania, infiintarea si functionarea unui after school nu sunt reglementate prin Legea Educatiei Nationale Nr. 1/ 2011 si OUG nr. 75/ 2005 reactualizata in anul 2021, intrucat aceste institutii functioneaza in regim privat si nu fac parte din unitatile de invatamant. De asemenea, acest aspect nu presupune nici trecerea printr-un proces de acreditare a institutiei de catre Ministerul Educatiei si Invatamantului.
Fotografie de la Artem Podrez pe Pexels.com
In schimb, sunt necesare o serie de acte pentru deschiderea unui after school. In acest sens, printre actele necesare pentru infiintarea unui after school se regasesc urmatoarele: actul pentru infiintarea entitatii, firma sau ONG sub codul CAEN principal care guverneaza aceasta activitate. La codul principal specific activitatii, conform metodologiei de infiintare after school, se pot adauga si alte coduri CAEN corespunzatoare tipului de activitati ce vor fi desfasurate sub forma de activitati educative, de timp liber, sportive sau recreative, in directa concordanta cu serviciile ce vor fi oferite.
Tot printre documentele necesare pentru infiintarea unui after school este necesara dovada existentei spatiului aferent prestarii acestei activitati sau actul de proprietate sau inchiriere in acest scop, care desemneaza practica si detinerea punctului de lucru. Daca aceste conditii de infiintare a unui after school reprezinta primul pas pentru pornirea acestei activitati, ele sunt complementate de cateva acte necesare pentru deschidere after school, printre care pot fi amintite cartea de identitate a administratorului societatii sau imputernicitului, acordul locatarilor sau vecinilor spatiului unde se va desfasura activitatea.
Fotografie de la RDNE Stock project pe Pexels.com
Printre conditiile pentru infiintarea unui after school se regasesc obtinerea unor certificate, contracte, avize sau autorizatii ce vor fi eliberate de catre autoritati pe baza depunerii de catre administrator a unor solicitari si documentatii. In acest scop vei avea nevoie de: autorizarea DSV, in conditia in care copii vor servi si masa; avizul Directiei de Sanatate Publica; contract de salubrizare pentru spatiul in care se desfasoara activitatea; contract pentru prestarea serviciilor DDD (deratizare, dezinfectie si dezinsectie); negatie sau autorizatie ISU (dupa caz); contract pentru Medicina Muncii; aviz sau autorizatie de la primaria pe raza careia se afla spatiul ce deserveste acest after school.
Fotografie de la Anastasia Shuraeva pe Pexels.com
Pentru un after school, dintre conditiile de infiintare nu poate lipsi dovada angajarii de personal autorizat pentru asigurarea si desfasurarea tuturor activitatilor acreditate prin codurile CAEN. Toate aceste aspecte trebuie sa fie indeplinite si sunt esentiale pentru asigurarea conditiilor de functionare a unui after school.
Considerand depasita aceasta faza de infiintare, poti afirma ca un buget minim necesar care va acoperi obtinerea tuturor actelor si documentelor necesare este usor predictibil si nu are o foarte mare anvergura. Partea cu adevarat importanta referitoare la aceste costuri pentru deschiderea unui after school este data de locatia in sine si pozitionarea acesteia in raport cu zona de interes, de amenajarea si mobilarea corespunzatoare a spatiilor necesare, iar nu in ultimul rand de costurile provenite din dotarile tehnice si utilarile necesare folosite in desfasurarea activitatilor zilnice. Nu trebuie pierdute din vedere nici costurile pentru consumabile, utilitatile locatiei, costurile cu salariatii, si alte costuri neprevazute.
Fotografie de la Yan Krukau pe Pexels.com
Deschiderea unui after school poate reprezenta o afacere privata de succes, in conditia in care intreaga activitate ce se va desfasura in cadrul institutiei este bine planificata, diversificata, corespunde solicitarilor venite din piata de profil, dar nu in cele din urma este cladita pe corectitudine si respecta toate conditiile impuse prin legislatia in domeniu.
Unul din punctele forte al acestui gen de afacere este dat de portofoliul de activitati pe care le ofera catre copii, in concordanta directa cu o buna inzestrare corespunzatoare specific fiecarui tip de exercitiu sau indeletnicire. Iar toate acest aspecte corespund atat din punct de vedere material, cat si din punct de vedere al resurselor umane pe care le pui la dispozitia micilor clienti. Targetul afacerii este a-i multumi, pe deplin, atat pe copii, cat si pe parintii lor.
3. Ce presupune o amenajare a unui after school?
Atunci cand vine vorba despre procesul de amenajare a unui after school, trebuie sa fie luate in considerare mai multe etape si aspecte. Atunci cand te gandesti la o deschidere a unui after school si doresti sa oferi cat mai mult spatiu celor mici, inclusiv personalului angajat, trebuie sa ai in vedere modul in care va fi compartimentata cladirea. In acelasi timp, trebuie sa fie respectate toate acele conditii pentru deschiderea unui after school, deoarece in metodologie trebuie sa fie stipulate tipologia spatiilor de care trebuie sa dispui.
Fotografie de la Anastasia Shuraeva pe Pexels.com
Fotografie de la Yan Krukau pe Pexels.com
Daca spatiul este gol, amenajarea trebuie sa fie luata de la zero. In primul rand, trebuie sa fie verificate instalatiile electrice, dar si zona in care va fi amplasat grupul sanitar, atat pentru copii, cat si pentru personalul autorizat care va desfasura activitati acolo. In acelasi timp, nu trebuie sa uiti nici de tuburile de ventilatie si aerisire, care sunt foarte importante, dar si la camera tehnica unde va fi amplasata centrala. De altfel, atentie la spatiul in care vor fi amplasate sistemele de aer conditionat. Atat pe timpul verii, cat si in timpul sezonului rece, trebuie sa existe o temperatura constanta pentru cei mici.
Fotografie de la RDNE Stock project pe Pexels.com
Amenajarea unui after school presupune sa dispui, de altfel, de suficiente locuri pentru cei mici. De exemplu, daca la after school se pot inscrie in jur de 20 de copii, atunci trebuie sa asiguri spatiu pentru fiecare dintre ei, atat in sala unde se desfasoara activitatile, cat si micutele dulapuri pentru ei, pentru a-si depozita diverse lucruri. Pentru depozitarea hainutelor, a ghiozdanului sau a altor elemente, pot fi montate dulapuri modulare intr-una dintre salile de care dispui. Fac parte din categoria pieselor de mobilier pentru copii, sunt colorate si atragatoare, cu diverse modele (animalute, stele, inimioare etc) si pot infrumuseta spatiul.
De altfel, trebuie sa existe spatii si pentru obiectele necesare desfasurarii activitatii pe tot parcursul sederii copiilor la after school. Totodata, alegerea unui mobilier pentru scoala adecvat trebuie sa faca parte din lista cu necesitati. Pot fi alese banci individuale pentru copii, aspect care ii poate determina pe cei mici sa isi indeplineasca in liniste activitatile, inclusiv temele de la scoala. De asemenea, un mobilier de birou ales cu atentie va putea deveni spatiul perfect pentru depozitarea documentelor, a consumabilelor, dar si a altor lucruri. De exemplu, pot fi amplasate si vestiare metalice in zona grupului sanitar sau intr-una dintre sali, acolo unde cei mici, dar si personalul angajat pot depozita incaltaminte sau articole vestimentare specifice anumitor activitati (sportul in aer liber necesita, de pilda, un echipament).
Fotografie de la Yan Krukau pe Pexels.com
Inainte de a fi exemplificate tipologiile de obiecte si elemente necesare bunei desfasurari a activitatii, trebuie sa iei in considerare si alte aspecte la fel de importante. De exemplu, la intrarea in after school, ar fi ideal sa existe un mic lobby pentru parintii care vin si isi iau copiii. O banca sau cateva scaune amplasate pe un hol mic ar fi ideale. Pe de alta parte, pentru cei mici ar fi ideal sa se amplaseze, la intrare, cuiere pentru depozitarea hainelor (mai ales in timpul sezonului rece). Totodata, grupurile sanitare trebuie sa fie complet echipate, cu toalete separate pentru cei mici, dar si cu necesitatile igienice (sapun solid sau sapun lichid, hartie igienica, prosoape de unica folosinta sau uscator pentru maini, dupa preferinte). Este adevarat ca asemenea aspecte implica alte costuri pentru infiintarea unui after school, insa trebuie sa fie luate in considerare toate elementele pentru buna desfasurare a institutiei.
Fotografie de la cottonbro studio pe Pexels.com
Pe langa toate aceste conditii de deschidere a unui after school, trebuie sa fie luate in considerare si alte elemente ce fac parte din categoria consumabilelor. In acest sens, intr-unul dintre dulapuri pot fi depozitate instrumente de scris, dar si caiete sau creioane colorate si carioci, destinate celor mici.
In biroul destinat personalului specializat angajat, intr-un dulap special montat, pot fi depozitate accesorii pentru birou, precum perforatoare metalice, cuttere, capse si agrafe pentru colile de hartie, capsatoare si decapsatoare pentru acte, banda adeziva, rigle, sfoara sau suporturi pentru documente si pentru accesoriile de birou. De altfel, tot din aceasta categorie nu ar trebui sa lipseasca cateva bibliorafturi, pentru ca toate documentele sa fie depozitate intr-o ordine.
Fotografie de la Pixabay pe Pexels.com
Pe de alta parte, in sala in care se desfasoara anumite activitati cu cei mici, ar trebui sa existe un dulap in care sa fie depozitate creioanele si cariocile colorate, dar si seturile de foarfece pentru copii, destinate activitatilor manuale. Tot pentru astfel de activitati trebuie sa existe hartie creponata si glasata, din care sa iasa mici opere de arta din mainile copiilor, sub atenta supraveghere a profesionistilor.
Tot intr-unul dintre dulapurile destinate celor mici sau chiar in apropierea bancilor amplasate in sala, pot fi depozitate articole pentru pictura, precum blocuri pentru desen, acuarele, pensule si paleta pentru amestecarea culorilor. Astfel de activitati pot fi desfasurate si in aer liber, in curte. Motiv pentru care ar fi ideal ca afara, in gradina, sa fie amplasat o zona cu bancute si o masa lata unde copiii se pot strange sa picteze, alaturi de persoana desemnata pentru aceasta activitate.
Fotografie de la Natalie Bond pe Pexels.com
Biroul destinat personalului angajat poate fi dotat cu imprimanta cu fax, dar si calculatoare moderne, iar printre consumabilele pentru imprimanta se numara, de exemplu, hartie pentru copiator, care pot fi achizitionate in functie de necesitate (250 de coli sau 500 de coli per top). De asemenea, in sala in care copiii isi fac temele sau iau parte la alte activitati, poate fi montata o tabla magnetica, care are suprafata tratata special si rezistenta la zgarieturi. Iar pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatilor, pot fi necesare si alte articole pentru prezentari, precum clipsurile pentru ecusoane, panoul de pluta si textile sau flipchartul.
Deschiderea unui after school implica o multitudine de aspecte, iar afacerea poate fi una de succes, daca sunt luate in considerare toate conditiile. De aceea, atunci cand vine vorba despre infiintarea unui after school, trebuie sa fie luate in considerare elemente precum spatiul unde va functiona, actele si intreaga legislatie care trebuie urmarite, dar si amenajarea propriu-zisa a locatiei, pentru ca cei mici sa beneficieze de tot confortul!